A MAGICAL EXPERIENCE

Hieronder het artikel in AV&Stage over Toppers in Concert 2015, waarbij Sense Effects de fonteinen en vijvers heeft geleverd. Daarnaast hebben wij het programmeren van de fonteinen, alsook de showregie verzorgd.

 

Versmelting van disciplines door technische groei

 

De technische mogelijkheden groeien enorm in de evenementenbranche. Grenzen tussen video en led-verlichting vervagen, decor en video versmelten en de rol van computers en automatisering in de aansturing van een hele show neemt rap toe. Zo ook bij de Toppers.

Eind mei barstte de Amsterdam ArenA vanaf de eerste minuut weer uit zijn voegen bij de elfde showreeks van Toppers in Concert. “De opkomst is elk jaar een heet hangijzer”, aldus productiemanager Jaap Bouma van Sightline Productions. “Het moet spectaculair zijn, verrassend, indrukwekkend én het moet het publiek gelijk meenemen in de feeststemming.” Na eerdere opkomsten over de vloer, met praalwagens, vliegend in een ufo of op een tapijt,  was er dit jaar het idee om boven uit het dak te komen in combinatie met een boot om het podium - in de vorm van een eiland - te bereiken.


De Toppers kwamen vanaf bijna veertig meter hoogte vanuit de ArenA op een zwevende beachbar naar beneden naar de opkomstgracht. “De openingen zijn altijd op de Noordzijde vanwege de indeling van ArenA. Het publiek komt altijd op Zuid binnen, dus de Noordzijde is de podiumkant waar de kleedkamers zijn en van waaruit alle opkomsten zijn. Vanaf de catwalk,
de vaste loopbrug hoog in het dak van de ArenA, moesten de Toppers voor aanvang van de show via een volledig verduisterde route naar boven klimmen over de catwalk naar het midden boven de opkomstgracht.”

 

Dit jaar was het thema Crazy Summer. Tijdens de brainstorm kwamen termen als zon, zee, strand en eiland voorbij. “En een eiland bereik je met een boot, dus we hebben een extra waterbak laten bouwen, een boot gekocht en gepimpt en Frontline Rigging heeft een kabelwinch speciaal aangepast zodat we de boot computergestuurd heen en weer konden laten varen, zodat de timing elke keer helemaal pas was in de show.”

 

Samenspel licht en water

Water is technisch gezien een lastig showelement. “De voorzieningen zoals waterbakken zijn kostbaar, het is zwaar, het bijt met stroom en het kost veel tijd om van een verzameling fonteinen een mooi geprogrammeerde watershow te maken. Maar als het werkt en goed belicht wordt, dan is het wel een heel feestelijke toevoeging aan de show”, legt Bouma uit.

Sense Effects was de leverancier van de waterbakken en fonteinen. “Watershows zijn onze specialiteit”, aldus Jan Pruiksma, mede-
eigenaar van Sense Effects. Voor Toppers werden drie grote vijvers geleverd met een inhoud van 300.000 liter water, die geheel op maat en kleur gemaakt zijn. Daarin zijn 22 waterjets geplaatst, voorzien van krachtige onderwaterlampen. “Al onze fonteinen
zijn traploos in hoogte te regelen met een universele DMX-sturing. Daar zit onze kracht, wij passen industriële apparatuur dusdanig aan dat ze veilig en doeltreffend te gebruiken  zijn op een evenementenlocatie als ArenA. Onze operators weten precies hoe de fonteinen reageren  en hoe de mooiste plaatjes gemaakt kunnen worden.

Toch zijn er ook veel klanten die de fonteinen mee willen bedienen op de lichttafel. Daardoor kan er een mooi samenspel van podiumlicht en fonteinen worden gemaakt. Door de universele DMX sturing is dit geen enkel probleem.”

 

Het bedrijf voorziet ook in professionele vuurwerkshows en special effects. “Voor vuurwerk hebben wij bijvoorbeeld alle vergunningen en certificaten zelf in huis”, vult Yvet Dammers aan, die ook eigenaar is van Sense. “Onze brede assortiment is vooral bij festivalorganisatoren in de smaak gevallen. Onze expertise op het gebied van vuurwerk zorgt voor vertrouwen bij
het gebruik van vlammen en andere special effects op podia. Ons personeel is geschoold om veilig te werken en dit is dan ook een speerpunt voor ons. Daarbij vormen water en vuur excellente tegenpolen die zorgen voor een waar spektakel. Niet voor niets is onze slogan dan ook ‘A MAGICAL EXPERIENCE’.”